PROIECT: TRADUCERI CULTURALE. REVIZUIREA NOTELOR DE SUBSOL.
Acest proiect va reuni instituţii culturale şi artişti din Letonia, Ucraina, Republica Moldova şi Croaţia, punând în funcţiune platforma de colaborare şi explorare a cunoştinţelor comune culturale, astfel „traducând” această experienţă comună şi efectele sale în scenele culturale contemporane. Pe parcursul implementării proiectului se vor implica câţiva parteneri asociaţi cu scopul de a mări această platformă, de a acumula şi răspândi cunoştinţele şi experienţa însuşită în timpul activităţilor proiectului, pentru a crea o relație puternică între organizaţiile culturale și scenele din perioada post-sovietică şi post-socialistă.
Proiectul se axează pe cunoştinţele culturale şi punctele de referinţă comune dintre fostele scene culturale est-europene. Comunicarea şi înţelegerea reciprocă depinde nu doar de partea centrală a textului, ci şi de notele de subsol, referinţe, gesturi, coduri vizuale sau expresii care conţin mesaje ascunse legate de istoria comună, precum şi de informaţia socială, politică şi economică. În fond, aceasta se aplică pe teritoriul post-socialist, care este creuzetul identităţilor culturale, schimbării ideologiilor, limbajelor vizuale specifice, etc.
CONTRIBUŢIA CENTRULUI PENTRU ARTĂ CONTEMPORANĂ CHIŞINĂU VA CUPRINDE O CONFERINŢĂ ŞTIINŢIFICĂ DE TREI ZILE, LA CARE SE VOR ÎNTÂLNI TEORETICIENI, FILOZOFI, ISTORICI, ARTIŞTI LOCALI ŞI INVITAŢI DIN FOSTUL BLOC SOCIALIST, ŞI UN ATELIER DE SCRIERE CREATIVĂ, INIŢIAT ŞI LANSAT PENTRU ARTIŞTII LOCALI.
CONFERINŢĂ ŞTIINŢIFICĂ:
Paradigma criticii marxiste a modernismului şi contextul abordărilor actuale ale artei contemporane.
Perioada: 03-05 aprilie 2014
Eveniment organizat de: KSAK- Centrul pentru Artă Contemporană, Chişinău în parteneriat cu Catedra
UNESCO Studii Sud-Est Europene a Universităţii de Stat din Moldova
Locaţia: Universitatea de Stat din Chişinău
Adresa: str. A. Mateevici 60, et 5, aud. 511, 530
Agenda_en
Agenda_ro
Scopul conferinţei este de a cerceta, analiza şi compara critica din perioada socialistă şi critica actuală a artei contemporane. Conferinţa este dedicată contextualizării criticii artei de stânga, inspirată de trecutul socialist, raportându-se la condiţia europeană contemporană precum şi la critica poststructuralistă americană. Acest lucru este necesar deoarece în contextul local moldovenesc arta contemporană încă nu este integrată în domeniul academic, nici prin practică, nici prin teorie. Totuşi, iniţiativele artei contemporane au o prezenţă mai vizibilă în sfera publică şi zona independentă locală, chiar dacă aceasta încă este marginalizată.
Probabil că un motiv de înstrăinare a artei contemporane locale este respingerea totală în timpurile post-socialiste a continuităţii tradiţiei socialiste, chiar şi în ceea ce priveşte tradiţiile ei din critică. Cu alte cuvinte critica artei contemporane, chiar cu riscul negării acesteia.
Dar cum putem face faţă trecutului nostru socialist într-un mod pozitiv? Ne poate fi de folos astăzi trecutul socialist? Ce tip de critică sau abordare a artei sunt relevante în zilele noastre? La modul şi mai general, care sunt continuităţile şi diferenţele paradigmei critice marxiste a modernismului în comparaţie cu contextul abordărilor actuale ale artei contemporane? Cum se poate adapta în acest sens discursul artei contemporane la contextul nostru social local? La această întrunire ne propunem să analizăm trecutul socialist comun, în lumina acestor continuităţi şi diferenţe, şi să definim particularităţile fiecărei regiuni în parte.
Având în vedere influenţa critică rusă asupra artei din Moldova înainte de independenţă, am dori să ne concentrăm atenţia asupra lucrărilor criticilor şi filozofilor marxişti din vremurile socialiste, precum Mikhail Lifshitz, L. Reingardt şi alţii, reanalizând poziţiile lor faţă de modernism şi arta contemporană, luând de asemenea în considerare regimul şi contextul existent. În general, zona independentă a acceptat şi adoptat standardele şi conceptele vestice ale procesului artei contemporane, care este absolut negat de colegii noştri academici. În acest context am dori să reanalizăm trecutul nostru pentru a găsi o posibilă punte de legătură.
În această ordine de idei, am structurat programul în trei blocuri. Primul ar fi o contribuţie în ideea prezentării scenelor artistice din Moldova şi Ungaria, şi o privire din afară dar focusată pe un studiu aplicat la Europa de Est.A doua zi va consta din trei prelegeri ce ţin de critica marxistă ortodoxă a modernismului, pusă în relaţie cu condiţia postcritică a condiţiei teoriei artei contemporane din Rusia; o prelegere pe tema tradiţiilor şi inovărilor în domeniul artelor vizuale din Moldova din a doua jumătate a secolului XX şi o incursiune în condiţia post-sovietică a artei contemporane din Letonia. Cea de a treia zi va cuprinde o prelegere filosofică pe tema regândirii critice de stânga cu ajutorul artei contemporane, şi două incursiuni filosofice şi istorice în acest subiect.
Ar trebui oare să citim mai atent cărţile criticii de artă din timpurile socialiste, trecând peste contextul ideologic? Ne-ar fi utile în continuare anumite experienţe comune din epoca socialistă?
Este o invitaţie la o polemică pozitivă pentru a verbaliza şi discuta contexte concrete existente.
PARTICIPANŢI LA CONFERINŢĂ:
1. Amy Bryzgel - PhD. Lector universitar în istoria artei, Universitatea din Aberdeen, Scoţia, Marea Britanie
2. Kinga Lendeczki – Actor cultural independent, Budapesta, Ungaria
3. Lilia DRAGNEVA – Artist Vizual, Curator, Cercetător ştiinţific, AŞM, Chişinău, Moldova
4. Constantin Bokhorov – PhD. Critic de artă şi Curator.
5. Ludmila Toma – PhD. Critic de artă şi cercetăror ştiinţific, AŞM, Chişinău, Rep. Moldova
6. Ieva Astahovska – Cercetător ştiinţific, Critic de artă şi Curator, Riga, Letonia
7. Ovidiu Ţichindeleanu – filosof, teoretician, Cluj, România/Chişinău, Rep. Moldova
8. Alexandru Lupuşor – Lector universitar, USM, filosof, Chişinău, Rep. Moldova
9. Emil Dragnev – PhD, Lector universitar USM, Istoric, Chişinău, Rep. Moldova
Toate contribuţiile participanţilor la conferinţă vor fi editate şi publicate în format pdf (versiune electronică) pe pagina web KSAK.
ATELIER DE SCRIERE CREATIVĂ PENTRU ARTIŞTI - CONTINUITĂŢILE MODERNITĂŢII SOCIALISTE
Tutorele atelierului - Ovidiu Tichindeleanu, filozof şi teoretician al culturii (RO/MD).
Scopul practic al acestui atelier este de a ajuta artiştii vizuali locali să scrie individual şi în grupuri mici o scurtă relatare artistică, care ar putea fi trimisă la cererea unei expoziţii internaţionale. Artiştii vor trece prin procesul de scriere a unui text pentru a realiza câte o lucrare atât existentă cât şi imaginară şi vor primi în egală măsură feedback editorial. Tema apelului virtual va fi “Continuităţile Modernităţii Socialiste”, cu un accent mai special care va fi prezentat în cadrul atelierului. Atelierul va avea loc în cadrul a două întâlniri în decursul a doua zile şi va întruni 8-10 participanţi.
Conferinţa şi atelierul sunt o contribuţie realizată de Centrul KSAK în parteneriat cu Catedra UNESCO Studii Sud-Est Europene a Universităţii de Stat din Moldova, la proiectul Traduceri culturale. Revizuirea notelor de subsol. lansat de LCCA (Centrul pentru Arta Contemporană din Letonia) în Riga, în cooperare cu centrul cultural Drugo More din Rijeka, Croaţia si platforma culturală IZOLYATSIA din Doneţk, Ucraina.
Parteneri asociaţi: Teatru SPĂLĂTORIE(Chişinău), Asociaţia Oberliht(Chişinău), Universitatea din Aberdeen(Scoţia, Marea Britanie).
Proiectul este susţinut de Fundaţia Culturală Europeană din Amsterdam.
Centrul pentru Artă Contemporană - [KSA:K] este o instituţie independentă, non-profit, înregistrată în anul 2000. Strategia Centrului este de a dezvolta forme culturale şi practici artistice care să reflecte dinamica transformărilor sociale, politice şi economice din societate. Centrul desfăşoară activităţi de advocacy pentru promovarea de politici culturale care să susţină definirea şi consolidarea poziţia artistului şi a practicilor de artă contemporană în societate.
Pentru detalii:
Tel. + 373 22 237272
GSM + 373 (0) 69237056