[ksa:k]

[KSA:K]
Post Image

Prezentarea rezultatelor. reVEDERE'23. Laboratorul „[sinking] ABOUT Naslavcea”

Imagini Expozitie:

Expozitie Image Expozitie Image Expozitie Image
Expozitie Image Expozitie Image Expozitie Image
Expozitie Image Expozitie Image Expozitie Image
Expozitie Image

Timp de zece zile, 16 tineri artiști multimedia au explorat mediul înconjurător, au făcut schimb de experiențe, s-au inspirat, au lucrat împreună cu mentori la idei și le-au dat viață. În primele zile ale laboratorului au fost organizate master-class-uri și prezentări ale experților invitați pentru participanți. În cadrul unui atelier de o zi, regizorul și scenaristul născut la Tiraspol Evghenii Marian i-a introdus pe artiștii video începători în scenaristică. Andrei Luca, profesor de istorie și pastor din Naslavcea, i-a ajutat să pătrundă în istoria satului și să înțeleagă contextul locului. Trei artiști media au avut rol de tutori pentru reVEDERE’23 pentru a ghida și sprijini participanții în a-și aduce ideile la viață.
Artista video Olga Kashimbekova din Odesa a vorbit despre diferite metode de filmare și editare, a căror alegere este determinată de sarcinile creative. Artistul și regizorul moldovean Ghenadie Popescu s-a cufundat în lumea animației cu păpuși - istorie, tehnici, abordare de autor. Igor Fazya Shcerbina, un artist vizual și curator care trăiește și lucrează la Moscova, a susținut un master-class despre cercetarea, implementarea și expunerea propriului său proiect site-specific în timp și spațiu real. Îndrumătorul a oferit și o excursie în istoria proiectului CarbonART, care a fost prima inițiativă care vizează dezvoltarea artei contemporane la Chișinău.
Serile în tabără au fost, de asemenea, petrecute cu beneficii: într-un cinematograf improvizat în aer liber, s-au ținut proiecții ale muncii tutorilor, precum și selecția de artă video a autorilor. Într-o seară, Pavel Brăila, un artist moldovenesc cu sediul la Berlin, a vizitat locuitorii din Naslavcea și a arătat publicului filmele sale experimentale. Pentru a ajuta participanții să-și găsească propriul limbaj vizual, aceștia s-au familiarizat cu exemple de utilizare a videoclipurilor artistice moderne și a practicilor media în contextul land art-ului și al mediului înconjurător. Programul a fost pregătit de artistul vizual, curatorul și cercetătorul Lilia Dragneva.
Ulterior, în laborator s-au alăturat profesioniștii cu experiență: fotograful și cameramanul Vadim Hincu, directorul de fotografie, profesor al Academiei de Muzică, Teatru și Arte Plastice din Moldova, Ruben Agadjanean, editorul Marin Chirica. Ei i-au ajutat pe aspiranții artiști vizuali să implementeze concepte dezvoltate în consultări individuale cu tutorii.
În punctul culminant al proiectului, rezidenții taberei de creație și-au prezentat lucrările - un total de 20 de proiecte, atât personale, cât și colective.
Participanților li s-a oferit libertate deplină în ce metode să efectueze intervenția artistică în spațiu și să-și integreze munca în mediu. Domeniul pentru experimente a fost ales de organizatori cu un motiv. Situat chiar în nordul Moldovei și învecinat cu Ucraina, satul Naslavcea, pe lângă peisajele pitorești, are o cultură și o istorie unică și este, de asemenea, un document viu, care mărturisește emigrarea masivă a populației din mediul rural. În cursurile inferioare ale unei văi adânci, un teritoriu cu semne rare de viață și un număr mare de case părăsite se întinde pe mai bine de 7 kilometri. Această locație a servit participanților la reVEDERE nu doar o ocazie de reflecție artistică, ci și o platformă pentru expunerea lucrărilor lor.
Traseul expozițional a fost dezvoltat de curatorul Lilia Dragneva și a cuprins șase locații. Locuințele demut abandonate, cel puțin pentru scurt timp, și-au găsit viață și s-au umplut de noi semnificații. Punctul de plecare a fost o casă de la începutul unei părți abandonate a satului, care în urmă cu câțiva ani a fost cumpărată de artistul Alex Medinschi. În maniera sa expresivă caracteristică, el și-a prezentat performance-ul publicului de aici. Mișcându-se după traiectoria construită, se putea observa land art înscris în peisaj, obiecte de artă, instalații video, proiecții de videoclipuri experimentale în diverse colțuri - de la subsoluri sumbre până la încăperi confortabile care au păstrat memoria foștilor proprietari.
Prin straturile de pânză de păianjen, parcă prin grosimea timpului, într-o mică fereastră de lumină pe perete, se văd chipuri de oameni din trecut. Înlocuindu-se unul după altul, ei zâmbesc, se încruntă și ne fac cu ochiul la noi, extratereștrii din viitor. Aceasta este o instalație video numită „Cine a trăit aici?” Ilya Bugaev, student la Academia de Arte din Chișinău, care a scanat fotografiile găsite la Naslavcea și le-a adus la viață cu ajutorul inteligenței artificiale. Autorul și-a demonstrat munca cu ajutorul unui proiector într-una dintre casele părăsite. Acompaniamentul muzical - cântece lirice pe o casetă audio - este o altă descoperire a artefactului. „În casele șubrede din cărămidă se stinge ultimul jar al amintirii celor ale căror picioare au călcat toate cărările din acest sat și ale căror mâini au săpat toate fântânile”, spune artistul video Ilya Bugaev. „Nu știu nimic despre oamenii care sunt fotografiați, dar avem ocazia paradoxală de a-i vedea „vii” și de a transforma spațiul abandonat într-un loc în care să reflectăm asupra timpului și cu cât de nemiloas acoperă toate urmele noastre.”
Tema memoriei, reflecțiile existențiale asupra efemerității vieții umane și puterea maiestuoasă a naturii au devenit laitmotivul mai multor lucrări ale locuitorilor laboratorului deodată. Participanții vizitând localitatea, trecând de la obiect la obiect, păreau atrași într-o singură narațiune fără grabă. Cu toate acestea, formele și instrumentele de exprimare artistică au avut o mare varietate de variații.
Arta video „Overshadows” a artistei Olivia Furtuna, absolventă a Colegiului de Arte Plastice „A. Plămădeală”, atrage atenția privitorului asupra nuanțelor abia perceptibile ale realității. Lucrarea constă din fragmente rupte din realitatea lui Naslavcei, asamblate prin suprapunere continuă între ele. Efemeritatea sa este subliniată de jocul clarobscurului surprins pe cameră, precum și de contrastele care ascund detaliile privirii, dar dezvăluie noi imagini iluzorii. Olivia și-a prezentat lucrarea prin ferestrele verandei de vară : proiectorul tranmitea imaginea prin perdele din interior, permițând privitorului să vadă imaginea direc din exterior.
Singurul membru reVEDERE care nu este originar din Moldova, Andreia-Letiția Popa, a venit din București. Acolo a absolvit Universitatea Națională de Teatru și Film „I. L. Caragiale”. Potrivit ei, participarea la laborator a fost un bun impuls pentru dezvoltarea ei creativă datorită oportunității de a lucra într-un spațiu geopolitic interesant, precum și din cauza timpului foarte scurt pentru a crea un film experimental. „A fost interesant pentru mine să măsor pulsul acestui loc, care este atractiv pentru poziția sa geografică, precum și pentru combinația de culturi și tradiții”, spune Letiția. — În plus, sunt recunoscător pentru oportunitatea de a lucra sub îndrumarea tutorilor proiectului — artiștii Ghenadie Popescu din Moldova și Olga Kashimbekova din Ucraina. Cred cu tărie în puterea mentoratului și în importanța sprijinului profesional în dezvoltarea unui artist.”
Filmat la Naslavcea de Letiția „Rădăcinile ecourilor adânci în pământ”, se cufundă în aura misterioasă și armonioasă a satului, învăluită în legende și povești nespuse. Prin prisma amintirilor, filmul oferă o privire asupra unui loc care a reușit să mențină un sentiment eteric de pace în mijlocul fluxurilor turbulente ale istoriei. În timpul conflictului, când o rachetă a căzut de pe cerul ucrainean, satul a rămas neatins, protejat de o mantie invizibilă, dar palpabilă, de seninătate. Și deși poate părea că localnicii au acceptat această pace, mulți alții și-au părăsit deja casele.
Ultima oprire este terasa de vară, care a servit în toate aceste zile drept sală de curs, atelier și sală de mese pentru participanți - aici a avut loc expunerea finală a tuturor lucrărilor.
Organizat de Centrul pentru Artă Contemporană din Chișinău [KSA:K], Laboratorul de Film Experimental și Artă Video reVEDERE se desfășoară pentru a treia oară. Curatorii de proiect Lilia Dragneva și Nina Khynku își propun să formeze o structură non-formală pentru educația artistică și să sprijine tinerii artiști multimedia.
Laboratorul „[sinking] ABOUT Naslavcea” face parte din proiectul Școala Independentă de Film Experimental și Artă Video reVEDERE`23, implementat cu suportul Guvernului Elveției. Conținutul acestui proiect nu reflectă neapărat punctul de vedere al donatorului.

reVEDERE reprezintă un laborator practic care își propune să creeze un mediu experimental viu în care tinerii artiști își pot dezvolta abilitățile necesare creativității libere, extinde instrumentele de exprimare artistică și pot forma propria viziune de autor.

Naslavcea este un sat pitoresc din nordul Moldovei, fiind punctul său extrem, este locul unde se intersectează tradiții și culturi diferite. Această locație va deveni un câmp de analiză și reflecție pentru participanții laboratorului. Tinerii artiști sunt invitați să participe la un experiment creativ interdisciplinar, inventând și implementând o lucrare inspirată din împrejurimile locului unde a fost conceput proiectul artistic și nemijlocit expus în aceeași context geografic.

Tutorii invitați – artistul moldovean Ghenadie Popescu și video-media artista din Ucraina Olga Kashimbekova vor îndruma și sprijini participanții de la momentul incipient al ideii până la implementarea și expunerea produsului artistic final. Experții cu viziuni și metode diferite vor ajuta la dezvoltarea abilităților în lucrul cu materialul documentar și vor stăpâni o varietate de abordări ale practicii artistice curente (artă video, film experimental, animație, video și media instalație, land-art). Rezultatul final, pentru fiecare participant al laboratorului va constitui din lucrarea de autor realizată și prezentarea colectivă a acestora.


reVEDERE este un proiect creat de Centrul pentru Artă Contemporană, Chișinău [KSA:K], organizat în parteneriat cu Primăria Naslavcea, și Goethe-Zentrum din Chisinau/Deutsches Kulturzentrum AKZENTE.

Acest proiect a fost realizat cu sprijinul Guvernului Elveției.

Design afiș: Alexandra Babara

Photo credits: @v.hincu

Evenimente noi