[ksa:k]

[KSA:K]
Post Image

reVEDERE'23. Laboratorul „[sinking] ABOUT Naslavcea”

Imagini Expozitie:

Expozitie Image Expozitie Image Expozitie Image
Expozitie Image Expozitie Image Expozitie Image
Expozitie Image Expozitie Image Expozitie Image
Expozitie Image Expozitie Image

Laboratorul „[sinking] ABOUT Naslavcea” face parte din proiectul Școala Independentă de Film Experimental și Artă Video reVEDERE'23, implementat cu suportul Guvernului Elveției. Conținutul acestui proiect nu reflectă neapărat punctul de vedere al donatorului.

Pe 20 iulie, 17 tineri artiști au sosit aici, ei folosesc în practica lor diferite medii (de la fotografie, film și pictura până la design și sculptură). Cea mai mare parte a zilei a fost ocupată de cazarea participanților, cunoașterea și explorarea împrejurimilor satului Naslavcea, care le va servi drept o platformă pentru dobândirea cunoștințelor și schimbului de experiență, o sursă de inspirație și un loc în care să-și pună ideile în practică. Seara, a avut loc o proiecție în aer liber a filmului „66 scenes from America” a regizorului danez Jorgen Leth, care este o figură emblematică a filmului experimental documentar.

21 iulie. O terasă de vară din lemn cu o priveliște pitorească spre „inima Moldovei” – o insulă verde asemănătoare cu forma unei inimi, care este ocolită de Nistru din ambele părți. În condiții atât de insuportabil de frumoase, astăzi și în toate zilele următoare vor avea loc atelierele masterclass-urile Laboratorului reVEDERE.
Această zi a fost dedicată scenariului. Regizorul și scenaristul din Tiraspol Evghenii Marian le-a împărtășit tinerilor artiști experiența sa. Lungmetrajul de debut „Milk of a Bird”, filmat în satul Rogi, raionul Dubăsari, a fost prezentat la Cannes, a câștigat premii la Festivalul de Film de la Karlovy Vary și la Kinotavr. În ultimii ani scrie scenarii pentru platforme de streaming și lucrează în prezent la două filme noi care vor fi filmate și în Moldova.
„Dacă ai ocazia să nu faci un film, fă-o”, spune Evghenii Marian fără umbră de zâmbet pe buze. „Dacă nu ești curajos, nu face artă. Există multe alte locuri de muncă grozave acolo. Arta este pentru cei curajoși, acei oameni care își petrec cea mai mare parte a vieții suferind, căutând bani pentru proiectul lor, certându-se cu oamenii, pentru că ideea este mai presus de toate - aceasta nu este cea mai ușoară cale.”
Evghenii le-a spus participanților despre propriul drum către sine prin artă și cât de important este să se accepte ca autor. Care este procesul de la o idee la un film terminat? De ce este practica jurnalului de neprețuit în scrierea de scenarii? Cum să faci un program de viață să fie eficient? „Disciplina, somnul, mâncarea, sportul sunt, după părerea mea, aproape mai importante decât talentul”, crede regizorul. „Poți avea sau nu talent, dar dacă ai un plan clar și obiective finale pentru fiecare dintre etape, cel mai probabil vei obține rezultatul dorit.”
… Și, de asemenea, este imposibil fără să citești cărți, să vizualizezi referințe, să interacționezi cu profesioniști de la care ai multe de învățat și să câștigi experiență direct în mediul despre care va fi lucrarea.
După-amiaza, participanții au trebuit să citească scenariul, conform căruia Evghenii realizează în prezent un film. Împreună cu autorul, au analizat mai multe scene în detaliu. Seara, toți participanții au coborât, metaforic, în metrou - datorită magiei cinematografiei, desigur. Filmul documentar „Unde mergem?” realizat de către regizorul de filme documentare Ruslan Fedotov - o observație de un an a vieții pasagerilor din metroul Moscovei.

22 iulie. Scufundare. Invitatul de astăzi al Laboratorului Experimental este Andrei Luca, profesor de istorie rurală și pastor. Această întâlnire a fost organizată pentru a ajuta participanții să se adâncească în istorie, să se inspire și să înțeleagă mai bine acest loc uimitor. Andrei Luca a vorbit despre cele mai importante repere din viața satului, care s-a format sub influența diverselor evenimente și culturi, și în care fiecare colț este saturat de tradiții și legende. Participanții au putut să țină în mâini unelte străvechi și exponate valoroase legate de viața și tradițiile locuitorilor din Naslavcea.
După prânz, a început cel mai interesant lucru: ideile, abia perceptibile, născute în timpul plimbărilor și observațiilor au început să ia forma unor cuvinte și au fost mai întâi rostite cu voce tare într-un cerc de oameni cu gânduri asemănătoare. Tutorele invitat Olga Kashimbekova, artistă video și media din Ucraina, a ajutat tinerii artiști să dezvolte o idee și să aleagă modalitatea corectă de implementare. Totuși, aceasta este doar jumătate de cale - a fost necesar să ne gândim și la modul de expunere, integrând elemente artistice în peisajul natural.
Seara a fost completată de un performance audio creat de artiștii multimedia și participanții proiectului reVEDERE - Alex Medinschi, Andrei Trager și Ilya Bugaev.
La final, a avut loc o proiecție formată din o selecție de lucrări de autor în genul animației, compilată de Olga Kashimbekova și Lilia Dragneva.
Laboratorul „[sinking] ABOUT Naslavcea” face parte din proiectul Școala Independentă de Film Experimental și Artă Video reVEDERE'23, implementat cu suportul Guvernului Elveției. Conținutul acestui proiect nu reflectă neapărat punctul de vedere al donatorului.

23 iulie. În această zi, artiștii Igor Fazya Scerbina și Ghenadie Popescu s-au alăturat echipei reVEDERE.
Fazya lucrează de mulți ani în domeniul artei contemporane și al comunicațiilor vizuale, participând activ la viața artistică a Moldovei și Rusiei. A făcut parte din CarbonART încă de la începuturile sale în 1996. Acest format a stat la baza școlii de vară reVEDERE'23.
Tabăra de creație CarbonART a fost prima inițiativă a Centrului pentru Artă Contemporană, Chișinău KSAK care vizează dezvoltarea artei contemporane la Chișinău. Fazya a vorbit despre istoria taberei de creație și a prezentat lucrări create în diferiți ani. CarbonART a devenit o platformă pentru schimbul de experiență între artiști care creează în medii diferite și din țări diferite. Artiștii au lucrat în diverse spații (de la sanatorii și tabere abandonate până la mănăstiri ascetice de stâncă și camping-uri din pădure) și le-au cuprins în lucrările lor, au creat instalații din materiale naturale și au folosit tehnologii și instrumente multimedia. Fazya a vorbit despre cum s-au schimbat formatele și călătoriile de-a lungul a douăzeci de ani și despre ce planuri au organizatorii pentru dezvoltarea acestui proiect.
Ghenadie Popescu, animator și artist video, a prezentat participanților lucrările sale, a vorbit despre unele tehnici și chiar a demonstrat modelele pe care le-a folosit în munca sa. În arta sa, abordează probleme de actualitate, dar nu ezită să le prezinte creativ. Ghenadie Popescu lucrează în diferite medii, își documentează munca și îi ajută pe tinerii artiști să-și găsească metoda de creație. Participanții au vizionat mai multe filme animate și videoclipuri, și au participat, de asemenea, la o sesiune de consultări individuale.

24–25 iulie. Zilele trec repede și este aproape imposibil să descrii procesele care se petrec aici cu toată lumea și în același timp. Lucrările sunt în plină desfășurare: programul filmărilor și consultărilor individuale este planificat. La fel ca în edițiile anterioare, profesioniștii cu experiență îi ajută pe artiștii vizuali începători - fotograful și cameramanul Vadim Hincu și directorul de imagine, profesor la Academia de Arte din Moldova Ruben Agadjanean.
Cât despre materialele necesare realizării planului, acestea sunt literalmente aici. Cineva și-a găsit inspirația sub formă de pietre - rotunde, care arată ca nuclee sau planete, altcineva într-o floră bogată și diversă. Acolo unde muncitorii au forat un puț, a fost expus un strat de lut - se va folosi și el. De mare interes sunt casele abandonate din Naslavcea, unde doar artefacte rare amintesc de viața anterioară. Nici măcar sunetele pe care participanții la laboratorul experimental reVEDERE le colectează cu atenție cu ajutorul reportofoanelor nu scapă. Biblioteca lor audio include interviuri cu bătrâni, cântecul păsărilor, murmurul unui pârâu și sunetele instrumentelor muzicale aduse cu ei. În acest mediu, colaborările creative apar instantaneu, toată lumea crede în ideea participanților și ajută la implementarea acesteia.
Nu este de mirare că Naslavcea a devenit locul unde a început drumul creator al tutorelui Ghenadie Popescu. Aici a apărut pentru prima dată acum 14 ani. În lucrările sale, realizate în tehnica animației stop-motion folosind păpuși, este adesea urmărită relația dintre loc și persoană. Proiecția de seară a filmelor lui Ghenadie a făcut o mare impresie asupra participanților. Primul bloc de filme de animație sunt povești documentare emoționante ale unor oameni care au supraviețuit deportărilor staliniste; în al doilea bloc, personaje fictive în circumstanțe non-ficționale călătoresc de-a lungul râurilor moldovenești. „Personajul principal pentru mine este râul ca arteră împotriva căreia este apăsată civilizația. Alegerea acelui râu la un moment dat depindea de ceea ce m-a atins, ca artist, de ce eveniment mi-a atras atenția”, spune Ghenadie. În condițiile unui timp limitat, „comprimat”, le-a urat locuitorilor din reVEDERE, în primul rând, capacitatea de concentrare.
Deși ne-am întors la viața obișnuită în oraș, Naslavcea nu ne părăsește inimile. Continuăm să împărtășim amintiri prețioase, evenimente și fotografii de la reVEDERE'23. Astăzi vom vorbi despre cât de productiv și-au petrecut participanții serile sub cerul liber, într-un cinema improvizat de vară.
Pentru ca tinerii artiști să-și umple biblioteca intelectuală cu imagini noi, au trebuit să urmărească o mulțime de exemple de artă video. Observarea îl ajută pe artist să-și găsească propriul drum și să aleagă o metodă creative de realizare a lucrării proprii.

Tutorele reVEDERE, artista media Olga Kashimbekova este unul dintre cei mai străluciți reprezentanți ai artei video ucrainene contemporane. La începutul anilor 2000, când internetul a izbucnit în viețile noastre, Olga, în colaborare cu artistul video Gleb Katchuk, a experimentat cu îndrăzneală noile media, reflectând în proiectele sale transformările care au avut loc în artă și societate. Lucrările tandemului creativ au fost prezentate pe scară largă la festivaluri internaționale de artă video și media.
Participanții la laborator au vizionat lucrări video precum „Royal Flash” (2000), „Anti-Karaoke” (2001), „Happiness Cassette” (2002). În plus, Olga a vorbit despre experiența ei în VJing și a demonstrat înregistrările de arhivă ale seturi VJ. În timp real, pe ritmul muzicii electronice, Kashimbekova a mixat clipurile video pregătite, aplicând diverse efecte și creând un mix optic unic.
Acum 20 de ani, un VJ avea nevoie de echipamente tehnice speciale, spune Olga, o consolă uriașă de editare video și casete video preînregistrate. Astăzi, tehnologia simplifică procesul de amestecare a sunetului și a video-ului în direct. Trebuie doar să instalați un program special și să descărcați o mulțime de videoclipuri. Olga le-a promis participanților interesați de această tendință în artă să susțină mai multe master-class-uri în VJing la Chișinău în această toamnă.
După cum a fost menționat mai devreme, Laboratorul de Film Experimental și Artă Video reVEDERE’23 a moștenit și transformat tradițiile și formatul taberei de creație CarbonART, care a fost creată de Centrul pentru Artă Contemporană, Chișinău încă din 1996. De la ediție la ediție, CarbonART a reunit artiști contemporani care au explorat mediul oferit de organizatori la diferite niveluri, și, regândind experiența acumulată, și-au creat lucrările folosind diverse modalități de exprimare artistică.

Unul dintre participanții CarbonART de la bun început a fost Pavel Brăila, un cunoscut artist video și multimedia din Moldova. Pentru a-și exprima gândirea artistică, Pavel folosește diverse medii precum video, instalații, performance și fotografie. În lucrările sale, el reflectă adesea aspecte socio-politice și culturale, probleme contemporane, reflecția personală asupra lumii și explorează modalitățile de expunere în spațiul propus. Arta lui Brăila a câștigat recunoaștere și multe premii în străinătate. A participat la una dintre cele mai mari bienale de Artă Contemporană – Manifesta, și în două ediții a celui mai mare și prestigios forum de artă contemporană – «documenta» – o expoziție de artă contemporană, supranumită 'The Hundred Day Museum' (Museul de 100 de zile), lansată în 1955 și care are loc din cinci în cinci ani la Kassel în Germania.
Pavel Brailă a fost Expert invitat și Mentor în cadrul Laboratoarelor reVEDERE în 2021 și 2022. Anul acesta a venit la Naslavcea doar pentru o seară - pentru a împărtăși o atmosferă creativă cu tinerii artiști și a comunica cu ei într-o atmosferă non-formală. În plus, în cadrul programului de seară, participanții au putut face cunoștință cu trei dintre lucrările sale: „Casa Mare” (2021), „Fragile Podil” (2018-2022), „Ink Ribbon Fingerprints” (2013). Alături de Pavel, ne-a vizitat și invitatul de onoare al reVEDERE'23 - Narcis Afrasinei, director adjunct al Institutului Cultural Român „Mihai Eminescu” de la Chișinău.

29 iulie, va avea loc prezentarea finală a lucrărilor participanților Laboratorului de Film Experimental și Artă Video reVEDERE. Acel rezultat, de care fiecare dintre ei s-a apropiat pas cu pas în toate aceste zile. Am decis să întrebăm doi artiști la ce lucrează și care este drumul lor de la idee la realizare.
Oxana Capațină este o artistă vizuală care combină pictura, grafica și arta digitală în practica ei. În cadrul reVEDERE, ea lucrează la o instalație realizată din materiale naturale. Oxana spune că aici și-a dat seama că îi place să facă instalații - s-a inspirat din prezentarea unuia dintre tutori - Igor (Fazya) Scerbina, care folosește această tehnică în creația sa.
Împreună cu tinerii regizori Cristian Pasat și Marius Malai, Oxana lucrează și la un proiect colectiv în tehnica de animație stop-motion. Pentru a crea animația, băieții au trebuit să găsească aproximativ 700 de plăci de piatră, mici fragmente de rocă găsite în peisaj.
Fotograful documentarist Maria Gutu, în prima zi de reședință în Naslavcea, a găsit fotografii deteriorate de umezeală și mucegai în una din casele pustii. Cu toate acestea, Maria a decis să depășească mediul ei obișnuit și să efectueze un experiment nu cu fotografiile, ci pe ea însăși. „Totuși, de fiecare dată când intram în ele, aveam senzația că pășesc pe teritoriul altcuiva, unde nu ar trebui să fiu. Pentru ca locuința să devină mai aproape de mine, ca să o înțeleg mai bine, a apărut gândul că e nevoie să petrec mai mult timp acolo. Gândiți-vă la cei care au locuit aici și apoi au părăsit acest loc. O casă este considerată o casă dacă cineva doarme acolo. Rezultatul muncii Mariei va fi o înregistrare video a nopții petrecute într-o casă abandonată cu fotografii ale foștilor ei locuitori.

photos credits: @v.hincu, @anukatonova, @safa_rius

Evenimente noi